תלמידים רבים מוצאים את מקצוע האזרחות קשה לעיכול ועל אף היקפה המצומצם של הבחינה ביחס לבגרויות כמתמטיקה ואנגלית, אחוז הנכשלים והלא ניגשים אליה הוא מהגבוהים ביותר.
ואולם, הבנה נכונה של אופי המבחן ואסטרטגיית התמודדות חכמה המותאמת אליו יהפכו את הלימוד לקל ואת הציון ירימו אל על.
אופי המבחן באזרחות שונה משהו מבחינות ידע אחרות כמו ספרות, היסטוריה או גיאוגרפיה. כאן ניתן לכם מרחב מחשבה ותמרון גדולים יותר. בנוסף לידע ולמושגים, נדרשת מיומנות חשיבה ויכולת ליישם את הידע התיאורטי שצברתם בסוגיות עליהם תישאלו במבחן. הכנה טובה למבחן חייבת לשלב ולתרגל את כל אלו. אם אתם מתקשים בכך פנו לעזרת מורה והיווכחו שהדברים קלים הרבה יותר משחשבתם.
בדרך כלל יש במבחן התייחסות לנושאים אקטואליים והיערכות טובה תיקח זאת בחשבון כולל אפילו התעניינות בחדשות הפוליטיות וקישורן לנושאי הלימוד. נסו להתעניין בפוליטיקה גם אם היא רחוקה מליבכם. אם תצליחו לקשר את הלימוד למציאות ואת המציאות לנושאי הלימוד תיווכחו שהאחרונים קופצים מעצמם לתוך הזיכרון שלכם ונשארים שם, לפחות עד למבחן.
כדי לרכוש בסיס ידע שישמש אתכם במבחן לימדו את נושאים השונים בעזרת שינון נקודות מסכמות, מילות עוגן ואפילו ראשי תיבות ודימויים ויזואליים כמו שהמוח אוהב. למשל, רשימה של זכויות האדם והאזרח לקבוצותיהם בשינון יבש, רשימת הגישות למדינה יהודית בדימויים יצירתיים (חרדי עם שטריימל טופח על שכמו של בחור עם כיפה סרוגה שעף כתוצאה מכך להיכל התרבות ומשם עם כל הבניין- לברוקלין וכן הלאה = גישת מדינת התורה – הגישה הדתית לאומית – הגישה התרבותית – גישת העם היהודי -..) רשימת התנאים לבחירות דמוקרטיות בראשי התיבות: כ.ח ח.מ.ש (פענחו בעצמכם).
כדי להתמודד היטב עם השאלות מומלץ נהגו כך:
א. רפרפו על פרקי הבחינה ע"מ לקבל מושג כללי על גודל המשימות ומידת הקושי שלהן ביחס לזמן המוקצב וכדי להחליט מאיפה תתחילו.
התחילו מהשאלות הקלות והבטוחות ומהנושאים החזקים שלכם. כך תבטיחו את צבירת הנקודות הקלות ותצאו מהר יותר מהלחץ.
מי שחרש כהלכה אך מתקשה להבין מה רוצים מחייו בשאלות הניתוח יתחיל מפרק ב' המציג שאלות ידע. אלו עשויות לשמשו גם כבסיס היזכרות לקראת שאלות ניתוח בנושאים קשורים.
העדיפו תמיד שאלות פשוטות ממוקדות וברורות לכם על פני שאלות מורכבות או שאינכם בטוחים בכוונתן. בחרו עפ"י אותו שיקול גם את הדוגמאות שתתנו ואת המרכיבים שתבחרו בשאלה המאפשרת לכם בחירה כזו (לדוגמא בשאלה מה מגדיר מדינה, שטח ואוכלוסיה הן נקודות פשוטות מאוד להבנה ולתיאור. על כן אם השאלה מאפשרת זאת העדיפו להציג אותם על פני המרכיבים של ריבונות ושלטון. הבודק לא רשאי להפלות ביניכם לבין אלו שהציגו מרכיבים פחות קלים).
כשאתם קוראים את השאלה סמנו קודם כל במסגרת את המילים המתייחסות לסוג המטלה, אח"כ סמנו בקו תחתי את המילים המתייחסות לנדרש מכם לגביה, בדגש על מה שעלול להתפספס ובהשמטת סימון הברור מאליו.
חשוב להבין מבעוד מועד את ההבדל בין סוגי המטלות המקובלות במבחן באזרחות, למשל, אם השאלה שלפניך מתמקדת בזכות אזרח כלשהיא אז:
ציין = זהה, נקוב בשמה בלבד.
הצג = הגדר אותה במילים שלך על סמך החומר הנלמד.
וכך תתמודדו לדוגמא עם שאלת הידע: הצג שני חסרונות של משאל עם בדמוקרטיה.
את הביטוי משאל עם אין צורך לסמן. הוא אמנם מושא השאלה אך אין סכנה שתבלבלו ותכתבו ותציגו את החסרונות של משהו אחר במקום של משאל עם.
עברו בעיני רוחכם על הנושא, שרבטו נקודות רלוונטיות בדף הטיוטא, סננו אותם (ז"א מחקו מה שבמבט שני אינו רלוונטי לשאלה), מיינו אותם לקבוצות (אם אפשר) וסדרו אותם בסדר הגיוני (אם אפשר).
אח"כ בחרו בשני החסרונות הקלים והפשוטים ביותר (ולא בכאלו שירשימו את הקורא ברמת הבנתכם הפילוסופית) והתחילו לכתוב:
הצג – דאגו להגדיר במילים ברורות משלכם ובצורה שתשכנע את הבודק שאתם מבינים ולא רק מקיאים.
שני חסרונות – התייחסו רק למה שמהווה חיסרון, אל תשפכו בהזדמנות זו דברים אחרים שאתם זוכרים שכתוב בפרק על משאל עם, זה לא יסמן לבודק שאתם יודעים הרבה אלא ההיפך, שאתם לא יודעים לקרוא שאלה כמו שצריך.
לאחר שסיימתם עברו ברפרוף על תשובתכם. האם יש בה שני חסרונות? האם הם מוצגים כראוי?
אם התשובה לשתי השאלות חיובית אז זהו, יש לכם את מלוא הנקודות בשאלה זו.
המבקשים להפוך את תשובתם למושלמת יוסיפו לה משפטי פתיחה וסיום על פי הכללים שנלמדו בבגרות בלשון (ובאנגלית). בפתיחה הם יכתבו ש"משאל עם הוא פניה לאזרחים להציג את עמדתם ב.." ובסיום: "חסרונות אלו עלולים להפוך את משאלי העם למכשול בפני הדמוקרטיה ומחייבים שימוש זהיר בהם".
בשאלות ניתוח אירוע שקרה עליכם בד"כ לזהות איזו זכות או עיקרון (הבחינו ביניהם) של הדמוקרטיה /גישה כלכלית-חברתית / סוג עבריינות/ מובן של שלטון החוק / גישה למדינת ישראל/ מרכיב בזהות נפגעים או באים לידי ביטוי באירוע ואח"כ להסבירה ולקשרה לאירוע.
לדוגמה (מוגשת בקיצור): עובדים זרים בישראל אמרו מחו על השם "נקי ומסודר". שניתן למבצע חדש לאיתור עובדים לא חוקיים – "אם זה מבצע ניקוי, הוא הופך אותנו ללכלוך", אמר אחד מהם.
(פורסם ב- "הארץ" ב- 16/08/10)
– ציין והצג את הזכות של העובדים הזרים שנפגעה. בסס תשובתך
– זיהוי: הזכות לכבוד- 1נק'
– הגדרה: זכותו של האדם לא להיות מושפל…- 2 נק'
– ביסוס : העובדים מרגישים עלבון בעקבות מתן שם למבצע שמבוסס על המילה "ניקיון" ובכך הופך אותם למעין "לכלוך"- 2 נק'
– ציטוט- ' השם "נקי ומסודר" ניתן.. "אם זה מבצע ניקוי, הוא הופך אותנו ללכלוך" אמרו. 2 נק'.
סיימתם את הבחינה לפני תום הזמן המוקצב, אל תצאו. נצלו את שארית הזמן כדי לעבור על תשובותיכם. האם עניתם על מספר השאלות המבוקש בכל פרק, האם התשובות ברורות, האם התייחסתם לכל המטלות שמסגרתם ולכל מילות המפתח שסימנתם בקו תחתי ואפילו, האם אין צורך לשפר את הכתיב כדי לשפר את מצב רוחו של הבודק ובעקבות זאת את מצב רוחו של הציון.
אם עניתם על הכול בחיוב שרטטו לעצמכם סמיילי על דף הטיוטא וחייכו, יצאתם אזרחים צדיקים ואת גמולכם תקבלו לכשיתפרסם הציון.