בסמסטר בקרוב חורף 2013 מתכונת הלימודים השתנתה והיום הבחינה כבר אזרחות 2 יח',זה אומר
שצריך להיערך מעט שונה,כי נוספו תכנים שבעבר לא היו במיקוד והגישה מעט שונה,ישנה בעיה אחרת
של מלחמת אגו ואינטרס בין כותבי החומר ובין הפוליטיקה של משרד החינוך.
המבחן באזרחות טומן בחובו ערך מוסף ללומדים כי הוא גם מקנה ידע נרכש לחיים וגם מעצם היותנו אזרחים יהיה קל לנו להבין את החומר הנלמד,בשונה ממקצועות ידע אחרות כמו ספרות, היסטוריה או גיאוגרפיה. כאן ניתן לכם מרחב מחשבה ותמרון גדולים יותר. בנוסף לידע ולמושגים, נדרשת מיומנות חשיבה ויכולת ליישם את הידע התיאורטי שצברתם בסוגיות עליהם תישאלו במבחן. הכנה טובה למבחן חייבת לשל,לתרגל ולא יזיק להיות קשובים לחדשות ופוליטיקה. אם אתם מתקשים בכך פנו לעזרת מורה והיווכחו שהדברים קלים הרבה יותר משחשבתם.
בדרך כלל יש במבחן התייחסות לנושאים אקטואליים והיערכות טובה,התעניינות בחדשות הפוליטיות וקישורן לנושאי הלימוד יעזרון המון. נסו להתעניין בפוליטיקה גם אם היא רחוקה מליבכם. אם תצליחו לקשר את הלימוד למציאות ואת המציאות לנושאי הלימוד תיווכחו שהאחרונים קופצים מעצמם לתוך הזיכרון שלכם ונשארים שם, לפחות עד למבחן.
תמיד כדי לרכוש ידע שישמש אתנו במבחן וגם בחיי היום יום, לימדו את נושאים השונים בעזרת שינון נקודות מסכמות, מילות עוגן ואפילו ראשי תיבות ודימויים ויזואליים כמו שהמוח אוהב. למשל, רשימה של זכויות האדם והאזרח לקבוצותיהם בשינון יבש, רשימת הגישות למדינה יהודית בדימויים יצירתיים (חרדי עם שטריימל טופח על שכמו של בחור עם כיפה סרוגה שעף כתוצאה מכך להיכל התרבות ומשם עם כל הבניין- לברוקלין וכן הלאה = גישת מדינת התורה – הגישה הדתית לאומית – הגישה התרבותית – גישת העם היהודי -..) רשימת התנאים לבחירות דמוקרטיות בראשי התיבות: כ.ח ח.מ.ש (פענחו בעצמכם).
כדי להתמודד היטב עם השאלות מומלץ נהגו כך:
א. רפרפו על פרקי הבחינה ע"מ לקבל מושג כללי על גודל המשימות ומידת הקושי שלהן ביחס לזמן המוקצב וכדי להחליט מאיפה תתחילו.
ב.התחילו מהשאלות הקלות והבטוחות ומהנושאים החזקים שלכם. כך תבטיחו את צבירת הנקודות הקלות ותצאו מהר יותר מהלחץ.
ג.להשתמש בשיטת הזיכרון שהסברנו בכתבה (אבל שוב בלי לחץ,כי לחץ מוציא מריכוז)
הכי חשוב אחרי שלמדנו ויגענו שיהיה בהצלחה!!
מוטי לנמן מורה,תואר שני בחינוך-בגרות בקלות לימוד בקבוצות קטנות עם הצלחות גדולות!!